Новият български филм Love.net тръгна по екраните от вчера. На премиерата му преди няколко дни отидоха лично премиерът Бойко Борисов и част от министрите. Какво е усещането да пратиш властта на кино, протестите или любовта побеждават в интернет и лесно ли се работи с легендата Джон Лоутън, "Стандарт" разговаря с режисьора Илиян Джевелеков. Заедно с партньорите си в Мирамар Матей Константинов и Георги Димитров те продуцираха и хита "Дзифт", в архива им е и "Куба е музика" с участието на Йорданка Христова.
- Г-н Джевелеков, доволен ли сте, че пратихте властта на кино? Премиерът и куп министри дойдоха на премиерата на Love.net?
- Държавата даде голяма част от парите за този филм и дойде да види какъв е резултатът. Остана доволна, а не само аз, целият екип на Love.net естествено сме много щастливи да видим министър-председателя за първи път на премиера на бг филм, точно на нашия.
- Да не би да са дошли да се скрият при вас, защото всички правят протести в интернет?
- Е, може просто да са чули, че филмът е хубав. Не сме пращали "властта на кино" в преносния смисъл, просто любовта побеждава всичко. Свалихме премиера до обикновен зрител. Или до ВИП киноман.
- По-лесно от протестите? Вие бихте ли подкрепил някой - срещу цените на горивата например, сигурно шофирате?
- Да, карам кола и също смятам, че бензинът е скъп. Но нямам време да участвам в протести, защото съм зает човек, работя много и си изкарвам пари да си зареждам резервоара. Мисля, че е по-добре хората да работят повече.
- Бойко Борисов посъветва всички министри да гледат филма на заседание на правителството - ако имате възможност да влезете не задочно на Министерски съвет чрез продукцията, а лично, какво бихте поискали да се промени?
- Има пет неща, които трябва да се направят за бг киното, но най-важното е да се въведат данъчни облекчения за спонсорите на родни филми. Абсолютно чисто и не изисква пари от държавата, за да се направи.
- А вие бихте ли потърсили любовта чрез интернет, ако предположим, че съпругата ви няма да чете това интервю?
- Моята е лесна в това отношение, защото служебно проникнах във всички подобни сайтове и съм ги изследвал обстойно. Получих всякакви предложения. Целият сценарен екип се бяхме потопили много дълбоко в мрежата за запознанства, изучавахме маниера на комуникация, профилите и т.н. И неминуемо се мина и през наши виртуални превъплъщения.
- Вие в каква роля влязохте, коя ви донесе най-голям успех?
- Експериментирахме и с профилите на героите във филма. Аз съм бил и д-р Богатев - ролята на Христо Шопов, хирург, който получи много писма. Но най-много имаше за женските образи на Диляна Попова, на Койна Русева, на Лили, на Диана... Огромно количество доста сериозни предложения. Но определено имаше интерес към моя сериозен сдържан персонаж. Може да се каже, че българката харесва мъже, различни от типа с яки мускули и потник, снимани пред колата си.
- А българският мъж - ако се съди по писмата до Диляна и Койна?
- Не мога да обобщя, диапазонът е много широк.
- Джон Лоутън - как се стигна до неговия дебют на екрана във вашия филм?
- Има едни прототипи, които се казват точно като героите във филма Джон и Йоана, Джоана. Това е българка, която започна да си пише с някакъв мъж в Дубай. Най-накрая отиде да го види - тя тогава беше на 35-36 години, той на 54. И се върна след две седмици ухилена до уши, побъркана от любов и бременна. А мъжът пък се оказа мултимилионер, който се занимава със строителен бизнес и нефт. Бяхме се хванали за това стори и го развивахме до реално случилото се, после го разширихме, дори се готвехме да снимаме в Сибир, превърнахме героя в шотландски бизнесмен, който си вади парите в Русия първо с нефт, после с промишлен риболов. И докато се лутахме в организацията на снимките в чужбина, дойде един ден сценаристката Нели Димитрова с вестник в ръка, показа ни снимка на Джон и каза: това не е ли нашият човек. Хареса ни, припознахме го веднага, отидохме в Каварна, кметът Цонко Цонев да осъществи контакт, отидохме в една кръчма и след 6 часа приказки на шопска салата и ракия си стиснахме ръцете. Лесно работихме с него, той се притесняваше, че няма опит като актьор, но е много отворен, позитивен и дисциплиниран човек. Винаги е в настроение и с чувство за хумор.
- Възникна ли някоя любов покрай Love.net?
- Не само любов, а и дете се роди. Художничката по костюмите Кристина Томова се залюби на снимачната площадка с един от асистент-режисьорите Иван Коцев - Джовани. От два месеца се радват на дъщеричка Йоана, имаме такава героиня във филма.
- Като става дума за жени и любов - кубинките или българките са по-красиви?
-В България българките са по-красиви от кубинките, в Куба е обратното.
- Сигурно и за китайките важи, звучи като универсална реклама?
- Китайският пазар на Love.net е осигурен. Сред десетките реклами, които съм снимал, любима ми е онази за Банка ДСК с малкото китайче. Тиен има роля и във филма.
- Преди снимането на реклами в биографията ви е "Ку-ку", работили сте заедно с Петър Курумбашев. Името му сега се спряга като възможен кандидат за президент на БСП. Бихте ли го подкрепил?
- Още не са ясни кандидатите за президент, но по принцип не съм с леви убеждения. Но не ми се говори за политика.
- Колко зрители искате да видят Love.net?
- Максимален брой за българския пазар. Цифра е трудно да се посочи - един от хитовете миналата година "Аватар" събра около 600 000 зрители. Преди три години "Дзифт" бе гледан от 40 000, това беше революция на пазара. Но е трудно да се правят сравнения - вече има много повече киносалони. "Дзифт" излезе със 7 копия, а Love.net тръгва с 32. Другото е, че има една вълна след "Дзифт", в която се включиха няколко много успешни филма и са на път да върнат интереса към българското кино. И "Мисия "Лондон" го доказа.
- Какво предстои оттук нататък?
- В момента работим над мащабен руско-българо-американски проект за ген. Скобелев. Текат разговори, които придвижват радикално ситуацията. Става дума за епос, финансиран мажоритарно от руски продуценти, в него ще участва "Ню Бояна", Мирамар ще се включи като копродуцент.
- Някоя звезда?
- Водят се разговори с Джейсън Стейтън, най-известните му филми са "Две димящи дула" и "Транспортер", но още няма нищо сигурно.
- Научихте ли нещо ново за любовта, докато правихте Love.net?
-От седемгодишен знам всичко за любовта, защото съм привърженик на "Локо" (Пловдив), а техният слоган е "Любовта е черно бяла".
Юлиана ОНЧЕВА